Dana 12. svibnja 2025. godine učenici sedmih i osmih razreda naše škole koji polaze ekološku i geološku skupinu bili su zajedno sa svojim učiteljima na terenskoj nastavi u užem zavičaju. Odlučili smo se da ovom prilikom terensku nastavu održimo nakon redovite nastave šetnjom od naše škole do izvora Stalnjak koristeći nogostup i biciklističku stazu izgrađenu uz potok Pušću. Za vrijeme terenske nastave uočavali smo i komentirali različite prirodne pojave i procese u prostoru. Pozornost smo posvetili i utjecaju čovjeka na prostor u kojem živimo. Putem smo raspravljali o glavnim vrstama stijena u zavičaju, utjecaju klizišta na život stanovnika Pušće, metodama i ekonomskoj isplativosti njihove sanacije. Kretanjem uz korito potoka ponovili smo osnovne značajke tekućica (izvor, korito, mjerenje vodostaja i protoka, ušće, lijeva i desna obala, lijevi i desni pritoci, erozija, taloženje). Putem smo uočili različite vrste biljaka i životinja i uz pomoć učitelja uspješno ih detektirati. Posebnu pozornost posvetili smo mjerama opreza i zaštite na terenskoj nastavi. U tom smislu raspravljali smo o prvoj pomoći i snalaženju u prostoru u slučaju različitih mogućih situacija (ubod ili ugriz životinja, sunčanica, porezotine na ekstremitetima, grmljavinsko nevrijeme, nedostatak pitke vode i hrane, jestive biljke, izrada skloništa u šumi, orijentacija i sl.). S obzirom na intenzivnu cvatnju u trenutku izvođenja terenske nastave, raspravljali smo i o značenju bagrema za pridobivanje meda u zavičaju. Na izvoru Stalnjak vidjeli smo kako ljudi dolaze po vodu i odvoze ju kućama. Na kraju terenske nastave učenici su komentirali da im se sviđa ovakav način rada i da se u nekoliko sati u izvornoj stvarnosti može naučiti jako puno. Dogovorili smo se da ćemo sličnu terensku nastavu svakako održavati i idućih školskih godina. Iako nismo hodali po visokim planinama, našom trosatnom šetnjom po zavičaju ujedno smo obilježili i 150 godina organiziranog planinarstva u Hrvatskoj.
Anita Pacak i Franjo Percela



