Potaknuti pozitivnim dojmovima učenika OŠ Bizeljsko iz Slovenije i PŠ Pavla Štoosa iz Dubravice, nakon održane zajedničke terenske nastave u sklopu projekta „Trajnost povezuje, meja ne ločuje“, odlučili smo obilježiti ovogodišnji Svjetski dan geodiverziteta na području Bizeljskog u Sloveniji. Naši prijatelji iz Slovenije pozvali su učenike OŠ Pušća u goste, a naša mala skupina koja pokazuje dodatni interes za geografiju, geologiju i biologiju rado se odazvala pozivu. Dana 13. listopada 2025. u popodnevnim satima posjetili smo susjednu Sloveniju i na malom prostoru vidjeli tri iznimne geološke znamenitosti.
Prvo smo posjetili repnicu Najger gdje smo od ljubazne vlasnice gospe Aljoške saznali što su repnice, kako su nastale, čemu služe i po čemu su specifične. Nakon repnice posjetili smo pjeskokop Župjek gdje smo ponovili osnove orijentacije u prostoru pomoću kompasa, geografske karte i aplikacija na mobitelu. Pjeskokop Župjek je poznat kao stanište specifične ptice koja u pijesku kopa udubljenja u kojima se gnijezdi. Nažalost, čebelarja (Merops apiaster) nismo mogli vidjeti jer je već otišao prezimiti u Afriku. Zbog navedenog, planiramo posjetiti Župjek iduće proljeće kad se iznimno lijepa ptica koja jede stršljene, ose i pčele vrati na Bizeljsko. Nakon kraće okrjepe i razgleda OŠ Bizeljsko, krenuli smo u posjet kamenolomu Bizeljsko. Od gospođe Iris iz tvrtke Agrad, koja ima koncesiju na kamenolom, saznali smo za što se sve upotrebljava pridobljeni kamen, na koje načine će se morati provesti sanacija po završetku rudarenja te kako otvaranje granice između Hrvatske i Slovenije utječe na poslovanje tvrtke u kojoj radi. Zadnja točka naše terenske nastave bila je posjet okrepčevalnici Prinela. Svi zajedno smo od ljubazne vlasnice i njene kćeri (učenice OŠ Bizeljsko) saznali glavne značajke vinogradarstva na području Bizeljskog, probleme s kojima se susreću proizvođači vina te ukratko čuli o suvremenim metodama proizvodnje vina i soka od grožđa.
Tijekom terenske nastave učenici su mogli čuti kako zvuči slovenski jezik, uvidjeli da se, uz manju pomoć učitelja i prijevod poneke nepoznate riječi, možemo međusobno jednostavno sporazumjeti sa susjednim narodom.
Ovim putem izražavamo zahvalnost roditeljima učenika koji su nas vozili za vrijeme terenske nastave. Posebno smo zahvalni svim domaćinima na Bizeljskom koji su se pobrinuli da se kući nismo vratili ni gladni ni žedni (sok od nefermentiranog grožđa!), a dobili smo na poklon i poneki uzorak za školsku geološku zbirku. S obzirom na pozitivne dojmove, suradnja naših dviju škola nastavit će se na nekom sličnom projektu.
Franjo Percela






